Back to Business - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Sanne Peters - WaarBenJij.nu Back to Business - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Sanne Peters - WaarBenJij.nu

Back to Business

Blijf op de hoogte en volg Sanne

17 November 2015 | Gambia, Lamin

Zoals ik vertelde vorige week kwamen papa mama en een weekje langs. Een week vol gezelligheid en leuke tripjes.

Papa en mama hadden nog geen dag rust gehad en toen stond het eerste tripje al gepland. James Island. Ik was er zelf vorige week natuurlijk al geweest, maar vond het zo indrukwekkend dat ik het niet erg vond om nog een tweede keer te gaan. Ook voor papa en mama natuurlijk wat gezelliger. Ik heb er deze keer weer net zo van genoten als de vorige keer. En ook papa en mama vonden het erg interessant. Alle indrukken die ze onderweg al tegenkwamen, en natuurlijk het eiland zelf. We zijn weer een cultuur en geschiedenislesje rijker.

Het volgende tripje op de planning was een tripje naar Lamin, waar ik woon en Lamin lodge. ’s Ochtends hebben ze even snel onze buren gezien en waar ik woon. Maar we hadden een afspraak om naar Lamin Lodge te gaan en daar een boottochtje over de rivier te doen. Die had ik zelf ook nog nooit gedaan. Na 20 minuten lopen, kwamen we helemaal bezweet aan bij Lamin Lodge. Eerst kregen we wat verteld over de oesters en andere schelpjes en wat zij daar mee doen. De oesters eten ze bijvoorbeeld op en van de schelp wordt verf en cement gemaakt. Na een educatief lesje was het tijd voor het boottochtje. Toen ik de boot zag had ik wel even mijn twijfels… Hoe ga ik daar in godsnaam inkomen, laat staan hoe komen papa en mama erin. En hoe weet ik zo zeker dat dit bootje het tochtje wel overleefd? Het water stroomde langzaamaan de boot in. Maar volgens onze gids kon deze boot niet omslaan en ook niet zinken. Dus begonnen we uiteindelijk vol goede moed aan onze boottocht. We zouden richting een eilandje varen. Door een tunnel van mangroove bomen. Erg mooi gezicht. Aangekomen bij het eiland kregen we daar een kleine rondleiding. We werden meegenomen naar een grote holle boom waar ze katoen uit haalde. Allemaal weer erg interessant om te zien. Op de terugweg hebben we een tussenstop gemaakt bij een zandbank om daar even te zwemmen. Heerlijk even afkoelen in de rivier. De zwempauze werd ook nog even spannend toen 1 van de gambianen die bij ons aan boort was bijna verdronk. Eerst dachten we dat hij een grapje maakten maar toen die naar een paar minuten bijna kopje onderging, vond onze gids het wel tijd om toch maar weer in het water te springen en de Gambiaan te redden. Gelukkig heeft hij het overleefd. Maar dit was dus typisch Gambiaans, gewoon het water in gaan terwijl je niet kan zwemmen. Stoer doen.
Eenmaal terug was het tijd voor een lunch bij Lamin Lodge, de verse dagvangst, garnalen. Heerlijk! Tijdens de lunch werden we nog wel even gestoord door apen die op drankjes en ketchup jacht waren. Bij een paar toeristen lukte ze het om hun drinken te stelen. Dit gaf natuurlijk weer een erg komisch beeld, een aap met een flesje frisdank en een fles ketchup.
Na onze leuke tripje bij Lamin lodge was het tijd om Lamin te laten zien aan Papa en Mama, eerst het schooltje en toen het ziekenhuis. Heel leuk om te vertellen wat ik nou precies doe daar, nu hebben zij er ook een beeld bij. Daarna was het tijd om even bij de buren op de compound langs te gaan. Hier hebben we gelijk wat kleding uitgedeeld. Binnen 5 minuten stonden er flink wat te kinderen te hopen op kleding. Helaas hadden we niet genoeg bij ons. Maar op het moment is er genoeg kleding om uit te delen. Dus van de week weer een dag inplannen om wat uit te delen.

Geen dag rust voor Papa en Mama want de volgende trip stond weer op de planning. Dit keer een uitje met Omar naar de battick factory, bakkau craftmarket, krokodillenpoel en Kalypso. Helaas waren we niet top fit, we hadden weer een stap avondje gehad. Maar dat mocht de pret niet drukken. Bij de battick factory weer een uitleg gehad over hoe alle doeken zijn gemaakt. Weer leuk om te zien ook al was ik er al een keer geweest. Zelfs nog wat doeken meegenomen. Daarna weer de krokodillenpoel. Die stond eigenlijk niet op de planning maar ineens stonden we er. Niet heel erg natuurlijk. Voor papa en mama ook leuk om te zien. Hierna door naar de craftmarket in Bakkau, natuurlijk weer even flink afdingen en leuke dingetjes gekocht. Vanuit hier zijn we doorgereden naar Cape Point. Van Gerrit en Janneke had ik tassen met kleding meegekregen om weg te brengen hier naar 1 van de fruitdames van hier en aan iemand van de Juicebar. Toen ik de foto’s liet zien wisten ze gelijk dat het om Janneke ging. Janneke ze waren er erg blij mee!
Tijd om dit tripje af te sluiten met een lekkere lunch bij Kalypso en chillen op het strand.

Toen was het toch echt tijd voor een stranddag. Helaas was het weer de afgelopen week niet echt voor stranddagen bestemd. Veel bewolking en veel wind. Maar voor alle tripjes was het natuurlijk perfect.

Het laatste tripje stond op zondag gepland. Een beetje een relaxt tripje. We gingen lekker laat op pad. Eerst zijn we naar Serrekunda market geweest. Elke keer weer als ik hier kom kijk ik mijn ogen uit. De hoeveelheid en diversiteit aan spullen die hier wordt verkocht. Je kan werkelijk alles wat je je bedenkt daar krijgen. Van eten tot kleding, nieuw tot tweedehands. Het maakt allemaal niet uit, alles is verkrijgbaar daar. Zelf heb ik verse pindakaas gekocht, ik ben benieuwd of het wat is. Als het echt lekker is neem ik er voor Opa ook 1 mee, die moet dan wel lekkerder zijn dan de Lidll en Plus pindakaas.
Vanuit Serrekunda Market zijn we doorgereden naar Paradise Beach om daar even te relaxen. Heerlijk geluncht, lekker gezwommen en even bijgekleurd. Paradische Beach hebben we afgesloten met een kijkje bij een worstelwedstrijd. Oh wat heb ik gelachen hier. B-Boy vroeg op een gegeven moment of ik het leuk vond. Ik zei dat ik de lichamen van de mannen vooral leuk vond. Toen zei die:’oke we blijven hier nog 5 minuten, anders wordt het te heet voor je. Ik zie je al zweten’. Nou na 5 minuten moesten we echt weg want het werd allemaal te heet voor mij volgens B-Boy.
Hiervandaan zijn we doorgereden naar Tanji vismarkt. Vanaf 4 uur komen alle bootjes weer terug van zee. Ik was hier natuurlijk al een keer eerder geweest, maar dat was in het eerste weekend dat ik hier was. Ik vond het dan ook erg leuk om hier nog een keer te zijn. Wat een lucht daar hing op sommige plekken is niet te beschrijven. En wat je ziet ook niet. Een hoop vrouwen met een hoop vis. En een groot deel werd gelijk schoongemaakt. Hoe snel dat ging… het leek wel lopende band werk. En hoeveel ingewanden en graten daar op de grond lagen. Het was uitkijken waar je liep. Maar weer een ervaring in Gambia rijker. En weer een heerlijke dag gehad en veel gezien!

De laatste dag was dan eindelijk een echte relax dag. Veel zon dus lekker bakken. En deze dag heerlijk afgesloten met een etentje bij tot nu toe het beste restaurant waar ik heb gegeten sinds ik in Gambia ben, Sea Shells. Veel beter hadden we de vakantie niet kunnen afsluiten.

En nu is de week al weer voorbij. Papa en mama zijn veilig geland in Nederland.
En voor mij is het weer back to business. Nog maar 4 weekjes. Wauw..
De tijd vliegt voorbij. Nog even volop genieten van de tijd en de mensen hier.

Tot volgende week ! xx


  • 17 November 2015 - 12:34

    Mama:

    Ha san, jij en Pien hebben ons een superieure week bezorgd. Goed geregeld, leuke uitjes en erg aardige mensen ontmoet. Een grote ervaring rijker, nogmaals bedankt, xxx

  • 20 November 2015 - 07:49

    Nicole:

    Nou je hebt je ouders wel afgemat zeg!
    Ben nu al nieuwsgierig naar je verhaal van volgende week.
    Erg leuk iedere week.

    Veel plezier!

  • 20 November 2015 - 15:13

    Janneke EnGerrit:

    Bedankt voor het brengen van de spullen.Wat heb je weer leuk geschreven en wat heb je het leuk.
    Zal wel een schok zijn als je weer in Nederland bent, maar gelukkig heb je gelijk weer wat te doen.We kijken al weer naar je volgende bericht uit, Gr.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Een blog over mijn stage in Gambia

Actief sinds 30 Aug. 2015
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 8506

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 15 December 2015

Stage in Gambia

Landen bezocht: