Strangers in town - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Sanne Peters - WaarBenJij.nu Strangers in town - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Sanne Peters - WaarBenJij.nu

Strangers in town

Blijf op de hoogte en volg Sanne

09 November 2015 | Gambia, Lamin

Sorry sorry sorry, jullie hebben er even op moeten wachten. Maar bij deze mijn nieuwe blog. Het duurde dit keer even wat langer omdat ik een weekje ‘vakantie’ heb gehouden met Coen. Ook niet verkeerd natuurlijk. Hele week binnen 5 minuten bij het zwembad, lekker ontbijt en lekkere cocktailtjes…

Maar er zijn natuurlijk ook nog wel leuke serieuze dingen gebeurd in de afgelopen 2 weken. Het begon allemaal met geboorte van een tweeling hier in het ziekenhuis. Dit was nog maar de tweede geboorte sinds het ziekenhuis geopend is. Helaas ik was er zelf niet bij. Het gebeurde namelijk heel snel. Het eerste kindje was dan ook al in de taxi onderweg hiernaartoe geboren. Dit wisten wij eerst niet, omdat het meer leek alsof de familie een hoopje kleding bij zich hadden. Hier zat blijkbaar al 1 in gewikkeld. Ze waren echt heel schattig. Ik had ze heel graag mee naar huis willen nemen, maar helaas. Zo hadden we nooit een bevalling in het ziekenhuis en zo hadden wij er ineens 2 in een week. Een paar dagen later kregen wij namelijk weer een bevalling. Dit meisje was in de ochtenddienst al opgenomen vanwege malaria, maar zij had tegen niemand, maar dan ook echt tegen niemand verteld dat zij zwanger was. Deze bevalling ging weer snel, dus helaas was ik weer te laat. Het kindje was nog maar 7 maanden oud. Het was dan ook echt heel erg klein. Doordat het zo klein was mocht ik helaas niet wassen. Ik hoop dat ik volgende keer meer geluk heb.
Helaas niet alleen geboortes, maar is er ook iemand overleden. Het blijft nog steeds vreemd om te zien dat iemand dan gewoon in een kist achter op een pick up gaat.

Ook hebben wij weer een voetbalwedstrijd gespeeld tegen onze dorpsgenoten. Dit keer hadden wij een hoop support uit Nederland. Er was de afgelopen week namelijk een hoop familie over. Die vonden het natuurlijk geweldig om te zien. Ook wij vonden het weer super leuk. Ik denk dat er nu wel 300 mensen langs de kant stonden. En natuurlijk hebben wij toubabs weer gewonnen met 3-1! Ik vraag me af of die andere meiden nog een keer tegen ons durven te spelen.

De afgelopen week stond eigenlijk heel erg in het teken van vakantie modus. Veel bij het zwembad gelegen, lekker uiteten geweest en cocktailtjes gedronken. Maar we hebben natuurlijk ook wel iets uitjes gehad. Natuurlijk heb ik laten zien aan Coen, Bart en Esme waar ik nou woon. De compounds, het ziekenhuis en het schooltje. Het was leuk om te zien dat de buren daar ook zo leuk op reageren en ze ook met open armen ontvangen.
We zijn ook 1 dag op bezoek geweest bij Karen, zij is een kennis van Esmé en zij woont al een paar jaar hier in Gambia. Zij runt hier een ziekenhuis. Dit ziekenhuis staat ergens in de bush bush. Na 3 kwartier over een hobbelige zandweg kwamen wij daar aan. Ik vond het erg leuk om te zien hoe ze daar dan te werk gaan. Dat verschilt toch wel erg veel met hoe wij hier in Lamin werken. Ook leer je er weer wat van. Een erg leuk tripje al zeg ik het zelf.
Ook stond er nog een tripje naar James Island op het programma. James Island wordt ook wel Kunta Kintah genoemd. James Island is een eiland in de rivier waarvandaan de slaven werden getransporteerd richting het westen van de wereld. De reis ernaartoe was al geweldig. Doordat wij onze tripjes met Omar doen zien we meer dan als wij dat op de toeristische manier zouden doen. Wij zijn dan ook heel lang binnendoor gereden langs de oever van de rivier. Ik ben totaal geen natuurmens, maar dit was echt een heel mooi stukje Gambia. James Island zelf vond ik erg indrukwekkend. Er stonden nog maar een paar muren op het eiland. Ondanks de paar muren was het een indrukwekkend tripje. Die wij ’s avonds heerlijk hebben afgesloten bij Reo’s. Reo’s hebben wij dan ook even lekker op zijn kop gezet afgelopen dinsdag met een hoop cocktailtjes en waterpijp.
Dat was ook alweer Coen zijn laatste avond. Ik vond het super om aan hem (en natuurlijk Bart en Es het land te kunnen laten zien. Van het serieuze arme gedeelte tot aan een avondje stappen. Ik kan wel elke keer alles vertellen maar je snapt het pas echt als je hier bent geweest.
Woensdag hebben we de vakantie dan officieel afgesloten lekker bij het zwembad aan de poolbar met een heel gezellig stel, met wie we heel hard hebben gelachen. Gelukkig gingen zij ook die avond naar huis. Evert en Gwendoline, bij deze, jullie staan in mijn blog! Nu hoop ik natuurlijk wel dat jullie het lezen.

Vrijdag was het Elise haar verjaardag. Die heeft zij op het strand gevierd. Dit was erg leuk, met al die gasten op het strand zitten, muziekje erbij en natuurlijk lekker/pittig eten. Die avond lekker afgesloten bij Poco Loco met een drankje.

Zaterdag was echt de heftigste stapavond tot nu toe hier in Gambia denk ik. We hebben een nieuw tentje ontdekt, MET AIRCO! Nou echt ik was meteen verkocht. En na alle shotjes begon in het steeds leuker te vinden. Ook dit keer zal ik niet te veel in details treden. Ik kan alleen maar zeggen dat het weer een avond is voor in de boeken.
Gisteren dan ook maar weer heerlijk uitgebrakt. Eerst natuurlijk een frikadelletje speciaal. En natuurlijk Feyenoord – Ajax gekeken. Daarna snel het strand op, en na 5 minuten waren wij allemaal van de wereld. Gisteravond hebben wij afgesloten met een heerlijk diner met Pien haar vader.

Van de week kreeg ik ook nog te horen dat ik onverwachts bezoek krijg. Papa en Mama komen gezellig een weekje langs. Die ga ik vanavond ophalen bij het vliegveld. Morgen staat de eerste excursie voor hun ook al weer gepland. Weer naar James Island. Ik ben benieuwd wat ze ervan vinden. Uberhaupt van Gambia. Ik heb er in ieder geval erg veel zin in om alles te kunnen laten zien aan ze.

Trouwens, bedankt voor alle lekkere en leuke dingetjes uit Nederland zoals de kruidnootjes, chocolaatjes, pennen etc. Ik kan jullie vertellen, de helft is al op! Gelukkig komt er vanavond een nieuwe lading eten!

Volgende week zal ik proberen weer gewoon op tijd te zijn!

Tot dan allemaal! x



  • 09 November 2015 - 19:12

    Gerrit EnJanneke:

    Leuk verhaal weer.Fijn dat je zo geniet, dit pakken ze je nooit meer af, deze ervaring.
    Veel plezier met je paps en mams. Gr

  • 09 November 2015 - 19:19

    Henriette:

    He San, wat hebben jullie t gezellig gehad met elkaar,de verhalen van Coen,Bart en Esme blijkt wel dat jij t in Gambia naar je zin heb ,en leuk dat je ouders straks komen,en wat gaat de tijd weer snel he, nog 5 weken en dan kom je weer naar huis !!! Gezellige week weer en eet niet te veel pepernoten !!!!

    Gr Henriette

  • 09 November 2015 - 19:51

    Sander:

    Hi San,leuk verhaal weer.En ik kan je vertellen dat Coen net zo enthousiast was gisteren.Totdat het eerste doelpunt van Feyenoord viel

  • 09 November 2015 - 21:04

    Carry:

    Hoi Sanne, wat schrijf jij leuk! Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt, wat een ervaring. Groetjes Carry.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Een blog over mijn stage in Gambia

Actief sinds 30 Aug. 2015
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 8503

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2015 - 15 December 2015

Stage in Gambia

Landen bezocht: